Artykuł o zdrowiu

  1. Artykuł o zdrowiu

Niedokrwistość

“Choroba jest bardziej spowodowana niedożywieniem umysłu niż ciała. Lekarze mówią o niedoborze witamin; Wole to nazwać niedoborem witaminy B i polecę powtarzanie imienia Boga; z towarzyszącą temu kontemplacją chwały i łaski Bożej. To jest właśnie witamina B. To jest lek, który reguluje życie i nawyki człowieka stanowiące dwie trzecie leczenia, a lekarstwo to tylko jedna trzecia” …Sri Sathya Sai Baba.

1. Czym jest niedokrwistość? 2-11

Ciało ludzkie wytwarza trzy rodzaje komórek krwi w szpiku kostnym: białe krwinki (BKK) w celu zwalczania infekcji, trombocyty pomagają krzepnąć krwi, a czerwone krwinki (CKK) dostarczają tlen w całym organizmie. Hemoglobina (Hb), złożone białko bogate w żelazo obecne w CKK, nadaje krwi czerwony kolor i przenosi prawie cały tlen we krwi.2

Niedokrwistość jest stanem, w którym organizm jest pozbawiony tlenu z powodu słabych CKK lub niedostatecznej Hb.3,4,5 Normalna żywotność każdej CKK wynosi 120 dni. Ciało produkuje wystarczająco dużo CKK każdego dnia, aby równoważyć usuwanie starych przez wątrobę lub śledzionę. Normalny zakres CKK na mikro litr krwi wynosi od 4.7 do 6.1 miliona dla mężczyzn i 4.2 to 5.4 miliona dla kobiet.7 Wymagany poziom Hb powinien mieścić się w normalnym zakresie od 14 to 18 g/dl dla mężczyzn i 12 do 16 g/dl dla kobiet.8 Można je poznać przez badanie krwi dla uzyskanie pełnej liczby krwinek. 

2. Objawy niedokrwistości 2-5,8,10-19,21

Objawy mają gamę od braku do zagrażającym życiu. Ludzie z łagodną do umiarkowanej niedokrwistością mogą nawet nie zdawać sobie sprawy z tego aż do badania krwi. Niektóre ważne objawy:

·Â Â Â Â Â Â Â Â  Bladość, zwłaszcza blada spojówka, język, dłonie lub paznokcie, zwane bladością, a także łamliwe lub łyżkowate paznokcie. Badanie dokładności diagnostycznej przeprowadzone w szpitalu wykazało, że bladość jest wiarygodnym objawem niedokrwistości u dzieci, a jej brak może wykluczyć anemię.

·Â Â Â Â Â Â Â Â  Zmęczenie, zawroty głowy, pomroczność, kołatanie serca. Gdzie serce jest pod wpływem stresu, aby pompować więcej tlenu, objawy mogą obejmować arytmie, duszność i ból w klatce piersiowej.    

·Â Â Â Â Â Â Â Â  Inne wskaźniki, których nie należy lekceważyć to: brak energii nawet podczas normalnych czynności, strata wagi, zapominanie, zmiany nastroju, ból głowy, niskie CT, skurcze, drętwienie, chłód rąk, nóg lub stóp, niska temperatura ciała, zmieniony smak, obrzęk lub ból języka, pęknięcia w kącikach ust, czy dzwonienie w uszach (szum uszny). Zmiana koloru stolca, utrata włosów i ogólna złe samopoczucie mogą być wskaźnikami zależnymi od przyczyny.  

·Â Â Â Â Â Â Â Â  Dziwne pragnienia: Każdy, kto ma ochotę jeść niewłaściwe lub nieodżywcze rzeczy (zachowanie zwane pica), takie jak błoto, glina, gleba, papier, farba, gumka, wosk lód lub nadmiar skrobi może mieć niedobór żelaza. Przeważnie małe dzieci, kobiety w ciąży i osoby z niepełnosprawnością rozwojową mogą mieć ten objaw.3,10,12,14,16-18

·Â Â Â Â Â Â Â Â  Objawy wynikające z niedoboru witaminy B12 mogą mieć odczucie “mrowienia” w dłoniach i stopach, utratę zmysłu dotyku, chwiejny chód i trudności w chodzeniu, niezdarność i sztywność rąk i nóg, dezorientację, depresję, utratę apetytu i demencję.12,19

3. Przyczyny anemii 2-5,8-10-14,20,21-24

·Â Â Â Â Â Â Â Â  Niedobór żelaza i witamin: Globalnie niedokrwistość jest najczęściej przypisywana niedoborowi żelaza, witaminy B9 (kwas foliowy), i witaminy B12.

·Â Â Â Â Â Â Â Â  Utrata krwi prowadząca do niedoboru: Obfita miesiączka, urazy, operacja, trauma i choroby - wrzody i nowotwory, oraz częste oddawanie krwi może spowodować utratę krwi powodującą anemię.

·Â Â Â Â Â Â Â Â  Niezdolność ciała przyswajać pożywienie: Niektóre pokarmy i napoje, palenie, alkoholizm, przewlekłe choroby, infekcje, szczególnie pasożytnicze i autoimmunologiczne, a także niektóre leki, zabiegi i operacje mogą uniemożliwić organizmowi wchłanianie żelaza i witamin.

·Â Â Â Â Â Â Â Â  Nieodpowiednie RBC: Wysokie dawki promieniowania, pewne chemiczne narażenia, wirusy i zaburzenia autoimmunologiczne utrudniają, a zła dieta, brak równowagi hormonów, ciąża, choroby przewlekłe spowalniają produkcję CKC. Może być również dziedziczna. Badania20 przeprowadzono na mechanizmie pracy zegara w ciele, który kontroluje produkcje erytrocytów i jak spadek zawartości żelaza może negatywnie wpłynąć na to.

·Â Â Â Â Â Â Â Â  Destrukcja CKC: Pewne schorzenia i choroby dziedziczne mogą spowodować, że organizm zniszczy CKC znacznie szybciej niż tempo, w jakim są wytwarzane w szpiku kostnym, na przykład, powiększona śledziona, talasemia, brak pewnych enzymów itp.4

·Â Â Â Â Â Â Â Â  Dodatkowe przyczyny u dzieci i kobiet w Indiach: Rząd Indii, Ministerstwo Zdrowia i Opieki Rodzinnej23, oprócz wspomnianych już przyczyn, przypisał anemię wskutek utraty żelaza ze względu na obciążenie pasożytami, złe warunki sanitarne, niebezpieczną pitną wodę i niewystarczającą higienę osobistą u dzieci i kobiet.

·Â Â Â Â Â Â Â Â  Korzeń źródłowy przyczyny: Według Ajurvedy24, niedobory składników odżywczych powstają z powodu braku równowagi elementu ognia w ciele (vikrita pitta), a nie z powodu widocznego niedoboru składników odżywczych. Przyczyną tego stanu jest nadmierne spożycie kwaśnych i słonych produktów żywnościowych oraz nadmierny wysiłek fizyczny.

4. Ryzyka i ostrożność 2,3,5,10-14,17,22-29

Niedokrwistość nie jest chorobą i można ja opanować bez żadnych komplikacji. Zignorowanie jej może prowadzić do problemów zdrowotnych. Dzieci i nastolatki o złych nawykach żywieniowych, kobiety, osoby starsze i osoby z przewlekłymi chorobami są zagrożone. W przypadku przewlekłej anemii organizm może dostosować się do niskiego poziomu tlenu i można nie odczuwać różnicy, chyba że jest poważna. Wtedy może być konieczne przetoczenie krwi, a nawet szpiku kostnego. Brak tlenu we krwi może uszkodzić serce, mózg i inne narządy, a nawet spowodować śmierć. Anemia może również wystąpić u zwierząt.

Niedokrwistość nie należy leczyć bez ustanowienia jej przyczyny.17 Jeśli przyjmuje się tabletki żelaza, należy je ścisłe kontrolować na podstawie zleceń lekarza. Żelazo w nadmiarze może dostać się do narządów i wpływać na wątrobę, serce i trzustkę. Dawstwo krwi z niezbędnymi środkami ostrożności może zapobiec temu.3,11,17,24-29

5. Zapobieganie i leczenie anemii 2,3,5,13,14,23,24,30-54

Zacznij od holistycznej diety. Zbilansowana dieta składa się z około 500 gramów owoców i zielonych warzyw dziennie (surowa i gotowana na parze/gotowana), kiełków i/lub gotowanych pełnych ziaren zapewni składniki odżywcze w stanie łatwo przyswajalnym. Należy wysłuchać własnego ciała, aby zachować świeżość, zwinność i zdrowie oraz wybrać najlepsze kombinacje żywności z dostępnych lub możliwych do wyhodowania. Jedzenie mniej lub z umiarem i dobre żucie pomoże w lepszej asymilacji, a więc będzie jedzenie ze świadomością i wdzięcznością.

Źródła żelaza i witamin B9, B12 i C oraz kilka wskazówek dla domu podano niżej:

1. Żelazo2,3,5,13,14,23,24,32-39: Niektóre z najlepszych roślinnych źródeł żelaza są:

(a) owoce takie jak jabłko, granat, banan, brzoskwinia i arbuz.

(b) suche owoce, takie jak daktyle, morele, figi i rodzynki; orzechy: pistacje, orzechy laskowe, migdały i nerkowce; i nasiona dyni/squasza, sezamu, konopi, lnu, słonecznika, chia i kozieradki.

(c) ciemnozielone warzywa liściaste, takie jak szpinak, jarmuż, liście kozieradki, musztarda, moringa olejodajna, kolokazja, rzepa, mięta i liście curry; brokuły (surowe albo lekko parzone), brukselka, kalafior, a takoż inne warzywa, takie jak dynia, burak, zielony banan, nieobrane ziemniaki na parze i suszone pomidory.   

(e) pełnoziarniste, takie jak komosa ryżowa, brązowy ryż, płatki owsiane, szarłat, fasola sojowa i jej produkty, rośliny strączkowe/fasola, groch, soczewica, ciecierzyca. W szczególności, manneczka łękowata i rosplenica perłowa, które uważa się za lepsze od przenicy i ryżu. 

Przyjmuj żelazo ostrożnie3,5,23: Żelazo ulega właściwemu wchłanianiu po spożyciu w połączeniu z pokarmami z witaminami B i C i kiedy całe ziarna/orzechy są namoczone/fermentowane/wykiełkowane. Wiele wymienionych źródeł żelaza zawiera witaminy B i C. Mądrze łącz i unikaj niektórych produktów spożywczych, takich jak nabiał, suplementy wapnia, zobojętniające, kawa, herbata, cukier, czekolada, napoje gazowane, otręby i jajka, które mogą zakłócać lub blokować wchłanianie żelaza. 

2. Kwas foliowy (witamina B9)2,3,43-46: Naturalnie obecny w owocach, warzywach, pełnych ziarnach, nasionach i orzechach, jest nietoksyczny. Nie gromadzi się w ciele, ale łatwo może być uzupełniany codziennie. Nadmiar zostaje naturalnie wyeliminowany. Kwas foliowy buduje czerwone krwinki, zwiększa odporność i moc mózgu, pomaga we wchłanianiu Witaminy B12 i promuje zdrową ciążę. Najlepsza pora na zażywanie witamin B – godziny poranne, ponieważ ma ona tendencję do zwiększana energii.46

Żywność bogata w kwas foliowy.  Żywność wymieniona w źródłach dla żelaza jest również bogata w kwas foliowy. A najbogatsze źródła to awokado, suszone śliwki, szparagi, kukurydza, seler, okra i marchew. Folian syntetyczny (kwas foliowy) znajduje się w pieczywie makaronie i zbożach.2,3,43,44

3. Witamina B122,3,47: mówi się, że znajduje się w stanie naturalnym tylko w żywności na bazie zwierząt. Jest ona takoż w nabiale (mleko, twaróg, jogurt i maślance, fermentowanych produktach sojowych: miso i tempeh. Dla lepszego wchłaniania witaminę B12 należy używać z pokarmem zawierającym witaminę B6 znajdującą się w szpinaku, orzechach włoskich, awokado, ryżu brązowym i imbiru. 

Ugotowany ryż, gdy pozwala się fermentować przez noc, wlewając do niego wystarczającą ilość wody, a potem zmniejszamy z jogurtem i odrobina soli do smaku, może być dobrym źródłem witaminy B12.48,49

W Indiach uważa się, że fermentowane pokarmy, takie jak idlis (zrobiono z gotowanego ryżu/prosa i czarnego grama i Dhokla (zrobionego ciecierzycy) zawierają witaminę B12, choć jest to temat debaty, czy jest to adekwatne. Badanie idlis wykazało, że witamina B12 wyprodukowana podczas fermentacji.

4. Bogata w witaminę C żywność5,40-42: agrest indyjski (amla), guawa, owoce cytrusowe, takie jak pomarańcza i cytryny, kiwi i inne jagody, czarna porzeczka, grejpfrut, papaja, banan, arbuz, czerwona i zielona papryka, kapusta i liście kolendry, na domiar do owoców, zielonych warzyw i pełnoziarnistych (wymienionych powyżej). Obejmuje również ananasa, mango, pietruszkę, słodkie i białe ziemniaki i inne bulwy oraz pomidory (po usunięciu nasion, ponieważ nie są one łatwo trawione i mogą stopniowo przekształcać się w kamień w przewodzie pokarmowym). Żuj kilka liści bazylii codziennie.24

Przyjmuj witaminę C takoż ostrożnie42: Ludzkie ciało nie wytwarza witaminy C i nie przechowuje, Tak więc nadmiar nie może stanowić problemu, szczególnie gdy jest spożywana ze świeżych owoców i warzyw. Ale ważne jest, aby nie przekraczać górnej granicy 2 g dziennie, aby uniknąć rozstroju żołądka, jeśli ktoś przyjmuje suplementy. Gotowanie, przechowywanie, gotowanie w mikrofalówce lub na parze może zmniejszyć zawartość jej. Jednak w amli witamina C pozostaje prawie nietknięta przy gotowaniu.

6. Wskazówki dla domu 24,32,52

*Miód mieszany z ciepłą wodą codziennie podnosi poziomu CKC, jak również poziom Hb. Miodu nie należy mieszać z gorącą wodą ani ugotować, ponieważ może stać się trujący. Nie nadaje się również dla dzieci poniżej 1 roku życia.32

*Postępuj zgodnie z wiekową techniką spożywania żywności z żelaznych przyborów. Można gotować w żeliwnych garnkach i patelniach, aby żywność wchłaniała żelazo i będzie skuteczna dla anemicznego pacjenta. Cukier trzcinowy (wyglądający na ciemno) zawiera łatwo przyswajalne żelazo, ponieważ pochodzi z żelaznych garnków, w których sok trzciny cukrowej gotuje się, aby uzyskać jaggery.52


Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE

alt

 

News!

Czy wiesz, że...
Imbir jest pomocny dla zmniejszenia bólu mięśni i bolesności po fizycznym wysiłku
Czy wiesz że...
Banan, zawierający trzy naturalnych cukry – sacharozę, fruktozę i glukozę w połączeniu z błonnikiem, daje natychmiastowy, ciągły i znaczący przypływ energii ?


Nowości

Popularne


Stworzone dzięki DATAGRAM.
Program do fakturowania | Antywirus dla szkoły | Serwis szkolnych pracowni komputerowych |