Woda i zdrowie

Woda i zdrowie Część-2 – Odwodnienie

1. Czym jest odwodnienie1-3

Prosto mówiąc, odwodnienie to znaczne zmniejszenie ilości wody w organizmie, które zakłóca normalne funkcjonowanie. Może się zdarzyć każdemu.

Woda, zajmująca co najmniej dwie trzecie naszego organizmu jest żywotnym składnikiem dla zdrowia. Odgrywa istotną rolę w ułatwianiu naszych funkcji. Zawiera substancje odżywcze dla komórek, reguluje temperaturę, wspomaga trawienie, smaruje nasze stawy i oczy, utrzymuje zdrową skórę eliminując toksyny, a także działa jak amortyzator.

Nasze ciało traci wodę, a także sole w naturalnym przebiegu procesów fizjologicznych, takich jak oddychanie, wydalanie, codzienne czynności i warunki klimatyczne. Ciało ma takoż wyrafinowany system zarządzania wodą i dostosowuje się do niego przez przesuwanie wody do potrzebujących komórek. Ale ludzkie ciało nie ma systemu przechowywania wody i tłuszczu. Odwodnienie systemu występuje, gdy przekroczony jest próg, a równowaga wody jest zakłócona, posyłając niedostatecznie wody dla naszych komórek i dla prawidłowego funkcjonowania naszych organów.

Pragnienie, nieoceniony wbudowany mechanizm, jest sygnałem ciała  do uzupełnienia, gdy traci się od 1 do 2% normalnej zawartości wody.

2. Jak dociera się do etapu odwodnienia3

Odwodnienie nie zawsze zdarza się nagle lub z powodu choroby. Może się zdarzyć, jeśli codzienne spożycie jest niewystarczające. Jeśli ktoś nie zwraca uwagi na pragnienie lub nie rejestruje pragnienia z powodu powtarzającej się obojętności, wynika odwodnienie. Stopniowe odwodnienie przez pewien czas może prowadzić do różnych chorób przewlekłych.

Mogą wystąpić inne czynniki lub choroby. Odwodnienie dzieje się przy mniejszym piciu wody niż tej wody traci, nie tylko w naturalnym przebiegu, ale także z powodu nadmiernej pracy czy ćwiczeń, narażeniu na stres lub jakiejkolwiek choroby, takiej jak wymioty, biegunka, gorączka, częste oddawanie moczu, urazy ciała itd. Regularne spżywanie zimnych napojów, jak koks czy kawa, czy suche rzeczy spożywcze rzeczywiście drenuje ciało, w ten sposób powodując odwodnienie. Niektóre z tych czynników lub ich kombinacja mogą po cichu prowadzić ciało do poziomu odwodnienia, skutkując wystąpieniem choroby.

Żaden inny płyn nie może dokładnie zastąpić ważne roli wody w utrzymaniu ciała nawodnionym, a nawet mleko i soki!

3. Objawy/wskaźniki odwodnienia należy uwzględnić1-4

Zwiększone lub nagle ataki pragnienia, suchość w ustach, obrzęk języka, letarg, brak czujności, osłabienie, zawroty głowy, kołatanie serca, zmieszanie, osłabienie, omdlenia, stężenie/zmniejszenie  stężenia moczu, bóle głowy, bóle brzucha, niskie ciśnienie krwi, sucha skóra, żółty do czerwonego kolor moczu (normalny kolor moczu powinien być bezbarwny i jasnożółty). Należy pamiętać o kondycji ciała i potrzebach nawodnienia. Zwiększenie spożycia wody odwraca odwodnienie, ale w ciężkich wypadkach lub złożonych należy niezwłocznie zwrócić się o pomoc lekarską!

Może być szkodliwe, jeśli próbujesz wyciszyć różne systemy sygnalizacji braku wody w organizmie lekami lub produktami chemicznymi. To w dłuższej perspektywie może być szkodliwe dla komórek ciała.

4. Szczególna troska dla niemowląt i osób starszych1-2

Postrzeganie pragnienia może zmniejszyć się w miarę starzenia się. Bez odpowiedniej uwagi na spożywanie wody u niemowląt, dzieci, osób w podeszłym wieku, sportowców i osób z przewlekłymi dolegliwościami, oni podatni na odwodnienie. Rodzice i opiekunowie domowe muszą zwrócić uwagę na ten aspekt u ich niemowląt, dzieci, osób starszych lub pacjentów w domu.

5. Zapobieganie jest najlepsze: Bądź odpowiednio nawodniony!1-2

Ważne jest, aby być świadomym własnych potrzeb, decydować o ilości wody do picia, kiedy pić, i jak pozostać wolnym od choroby! Będzie to różne dla każdej osoby zależnie od wieku, płci, stanu zdrowia, klimatu, miejsca itp. Osoby mające problemy zdrowotne i/lub są na lekach czy leczeniu, powinny zachować ostrożność i skonsultować się z lekarzem.

6. Sugerowany reżim/harmonogram spożycia wody przez znanego lekarza z Iranu, który leczył pacjentów wodą zamiast leków, jest tutaj podkreślony jako szeroki podstawowy przewodnik3

  • Ciało spożywa blisko 1.5 do 2 litrów (6-8 szklanek) wody dziennie, aby wykonać podstawowe funkcje. Picie 1 do 2 szklanek w ciągu dnia jest generalnie idealnym. Najlepiej pić wodę zanim odczuwa się pragnienie.
  • Woda powinna być brana najpierw rano, aby skorygować odwodnienie po długim spaniu. Można zacząć poranny reżim od jednej szklanki wody i stopniowo osiągnąć 3 szklanki przez miesiąc czy dłużej, pijąc w uznanym czasie. Jako pierwszy produkt dnia, woda jest najskuteczniejszym środkiem do wypłukania toksyn z organizmu i utrzymywania czystości wewnątrz. Należy zachować ostrożność, aby nie przyjmować napoju, takiego jak herbata czy kawa co najmniej przez godzinę.
  • Picie wody jest ważne przed ćwiczeniami dla zapewnienia pocenia się.
  • Picie wody przed prysznicem jest wskazane dla tych, którzy są oszołomieni po prysznicu.
  • Wodę należy pić za półtorej godziny przed każdym posiłkiem aby przygotować przewód pokarmowy, szczególnie u tych, którzy cierpią od chorób żołądka lub dyskomfortu.
  • Wodę należy pić od 2 do 3 godzin po posiłku, kiedy proces trawienia w żołądku jest ukończony. To skoryguje odwodnienie spowodowane rozkładem żywności.
  • Wodę należy spożywać  przy każdym pragnieniu – nawet podczas posiłków, choć w ograniczonej ilości, wystarczającej dla zaspokojenia pragnienia.
  • Szklankę wody należy wypić na noc przed pójściem do łóżka, aby uniknąć zawału serca.

7. Żywność z 70-80% wody jest ważna dla nawodnienia5

Istnieje pogląd, że należy unikać popijania wody przez cały dzień, ponieważ może to spowodować zaburzenia równowagi w systemie wskutek nadmiernej absorbcji. Spragnionemu należy pić wystarczająco dużo,aby zaspokoić pragnienie plus jeszcze 10-15% .

Można odpowiednio ustawić ciało, wystarczająco codziennie pić wodę, i spożywać produkty o wysokiej zawartości wody, takie jak świeże ważywa i owoce, zwłaszcza w gorących warunkach pogodowych. Zawartość wody w spożywanej przez nas żywności powinna być od 70 do 80%, tak, aby była zgodna z proporcją wody w ciele

 

 

News!

Czy wiesz, że...
Imbir jest pomocny dla zmniejszenia bólu mięśni i bolesności po fizycznym wysiłku
Czy wiesz że...
Banan, zawierający trzy naturalnych cukry – sacharozę, fruktozę i glukozę w połączeniu z błonnikiem, daje natychmiastowy, ciągły i znaczący przypływ energii ?


Nowości

Popularne


Stworzone dzięki DATAGRAM.
Program do fakturowania | Antywirus dla szkoły | Serwis szkolnych pracowni komputerowych |