Start Baza wiedzy Dieta i zdrowe odżywianie Korzyści zdrowotne szparagu
Korzyści zdrowotne szparagu

Korzyści zdrowotne szparagu

Szparag jest wiosennym warzywem, które uniwersalne i niepowtarzalnie pyszne. To jest doskonała pora roku, aby wyjść i znaleźć lokalne rośliny, najchętniej organiczny szparag. Szparag jest członkiem rodziny lilii. On rośnie łatwo w domowym ogródku prosto na klombie – jest on wieloletni i może dawać urodzaj dziesiątki lat. Szparag można sadzić jak nasiona czy korzenie o każdej porze roku.

Szparag był hodowany na jedzenie i cele medyczne od przeszło 2000 lat temu. Grecy i Rzymianie wierzyli w jego uzdrawiające i lecznicze właściwości. Teraz jest on uznany jako szczególnie zdrowe warzywo dzięki gamie odżywczych składników, witamin i minerałów.

Szparag jest jedynym warzywem zawierającym inulinę, co żywi przyjazne bakterie, które żyją w jelicie grubym. Badania pokazały, że szparag równoważy poziom insuliny, co znaczy, że on mocno przeciwdziała cukrzycy. Zapewniając, że poziom naszej insuliny jest stabilny, jest to jedną z najbardziej ważnych rzeczy, które my możemy zrobić dla zdrowia. To pozwala nam żyć długo i czuć się dobrze. Jego unikalny mineralny skład czyni go efektywnym naturalnym moczopędnym środkiem. Ten środek wspiera powstanie moczu w nerkach, detoksykacje i oczyszczenie.

To robi z niego świetny pokarm zapobiegający rozrastaniu drożdży, i ogólnie utrzymuje układ trawienia i brzuch zdrowym.

Korzyści zdrowotne szparagu są duże. Tu przytaczamy siedem powodów, czemu szparag podtrzymuje nasze zdrowie:

1.         Odtruwa nasz system – szparag ma 288 miligramów potasu na filiżankę. Potas jest znany jako redukujący otyłość brzuszną. On zawiera takoż 3 gramy błonnika, co oczyszcza układ trawienia. Nie ma praktycznie sodu, więc nie ma obrzęku podczas PMS, nie ma tłuszczu czy cholesterolu, a jeden kubek ma tylko 40 kalorie. Według dietetyka z UCLA Medical Centre, USA, szparag jest najlepszym warzywnym odtruwaczem.

2.         Przeciw starzeniu – szparag jest bogaty w potas, witaminę A i foliany. Jest takoż bardzo bogaty w glutation: aminokwas złożony z mocnych przeciwutleniaczy; niezbędny jako oddalający starość.

Glutation (GSH) jest antyoksydantem, który chroni komórki od toksyn takich jak wolne rodniki. Inną właściwością przeciw starzeniu tej pysznej jarzynki jest to, że ona może pomóc mózgowi zwalczać poniżenie intelektu. Podobnie zieleninie szparag dostarcza foliany, działające z witaminą B12 – obecną w rybach, drobiu, mięsie i nabiale – zapobiegając osłabianiu intelektu. W Tufts University, USA, starsze osoby ze sporym poziomem folianów i B12 wykonywały lepiej test na szybką odpowiedź i mentalną elastyczność. Jeśli macie 50 z plusem, upewnijcie się czy dostajecie dostatecznie B12 – wasza zdolność przyswajania maleje z wiekiem.

3. Przeciwrakowa ochrona – szparag jest bogaty w foliany, które dziś znane jako ważna ochrona przeciw rakowi. Nota: Foliany znajdują się naturalnie w zielonych liściach warzyw, i cytrusów. Gdy mówi się, że kwas foliowy jest tym samym co foliany, to kwas jest uzupełniającą (pigułki) formą. Zawsze polecano aby mieliście korzyści zdrowotne od jedzenia zdrowego pokarmu.

4.         Redukcja bólu i zapalenia – to są foliany, które pomagają redukować zapalenie.

5.         Zapobieganie osteoporozie i zwyrodnieniu stawów – szparag ma witaminę K, badania pokazały korzyść w zapobieganiu osteoporozy i zwyrodnienia stawów. Witamina K pomaga w budowie i naprawie kości. Jest konieczna dla syntezy osteokalcyny. Osteokalcyna jest proteiną w tkance kostnej na której wapń krystalizuje się. Szparag jest pierwszym źródłem witaminy K.

6.         Redukcja ryzyka chorób serca – są to foliany, co były pokazane  jako redukujące ryzyko chorób serca.

7.         Prewencja wad wrodzonych – zażywanie dostatecznie folianów (lekarze radzą suplement kwasu foliowego) jest szczególnie ważne dla kobiet w ciąży lub planujących zajść w ciążę. Stan niedoboru folianów jest związany z powiększeniem ryzyka rozszczepienia kręgosłupa (wrodzona wada rdzenia kręgowego) i takoż bezmózgowiem (brak cewy nerwowej). Foliany pomogą regulować formację embrionalnych i płodowych komórek nerwowych i zapobiec urodzeniu wcześniaka.

Dodatkowo, badania pokazały, że odżywcze korzyści szparaga mogą pomóc w zapobieganiu i leczeniu infekcji dróg moczowych i kamieni nerek. Ogólnie, szparag jest bogaty w potas, witaminę A, foliany, glutation i witaminę K. Jest bogaty w błonnik, nie zawiera sodu, niskokaloryczny i nie posiada cholesterolu czy tłuszczu.  .

Najbardziej powszechnym rodzajem szparagu jest zielony, ale możecie spotkać dwa innych w supermarketach i restauracjach: biały, bardziej delikatny i trudny do zbierania, i różowy, mniejszy i bardziej soczysty. Możecie zauważyć, że niektóre szparagi są grube, a niektóre cienkie. Grube są najlepsze dla pieczenia czy gotowania; ostatnie jest najlepsze i bardzo szybkie. Cienkie źdźbła idealne na grillowanie czy jeśli zaplanujecie na smażenie. Uwaga: Niektórzy naturopaci radzą nie robić mieszanki szparagu z karczochem i szpinakiem w tym samym posiłku, bo ich soki nie są kompatybilne.

Dla optymalnych efektów zdrowotnych jest sugestia, że szparag zjada się na surowo. Przed posiłkiem zdrętwiała nóżka musi być usunięta z grubszych odrostów i cienkich.  Obierajcie tylko grube odrosty przed gotowaniem. Jest wyśmienity w pokrojonej sałacie, grillowany z musztardą, lub lekko ugotowany. Nie ma znaczenia typ szparagu, jest to smaczne i uniwersalne warzywo, które można gotować na miriady sposobów lub smakować w sałatach.

Sources: http://www.naturalnews.com/023368_asparagus_benefits_food.html http://bkcreative.hubpages.com/hub/10-Super-Health-Benefits-of-Asparagus

http://www.eatingwell.com/blogs/health_blog/5_powerful_health_benefits_of_asparagus_you_probably_didn_t_know http://www.google.co.in/url?sa=t&rct=j&q=asparagus%20benefits&source=web&cd=6&cad=rja&sqi=2&ved=0CFYQFjAF&url=http%3A%2F %2Fwww.pureinsideout.com%2Fasparagus-extraordinary-health-benefits.html&ei=-YxQUbbyGpLU8wTAnYDgCw&usg=AFQjCNFoSkx5Z9cnFfTtksP09Kvx9UloJw&bvm=bv.44158598,d.eWU http://www.juicing-benefits-toolbox.com/health-benefits-of-asparagus.html






 

News!

Czy wiesz, że...
Imbir jest pomocny dla zmniejszenia bólu mięśni i bolesności po fizycznym wysiłku
Czy wiesz że...
Banan, zawierający trzy naturalnych cukry – sacharozę, fruktozę i glukozę w połączeniu z błonnikiem, daje natychmiastowy, ciągły i znaczący przypływ energii ?


Nowości

Popularne


Stworzone dzięki DATAGRAM.
Program do fakturowania | Antywirus dla szkoły | Serwis szkolnych pracowni komputerowych |